Gaan gemeentelijke belastingen gewoon door als je niet meer in de koophuis woont?

Ik heb een koophuis maar wil samen gaan wonen bij mijn vriend (ook koophuis op zijn naam). Ik vraag mij af of ik dan alsnog de gemeentelijke belastingen moet betalen van mijn huis terwijl daar niemand meer staat ingeschreven. Ik ga in dezelfde gemeente wonen en het huis wordt straks niet door iemand anders gebruikt.

Toegevoegd na 23 minuten:
Sorry spelfoutje. Niemand gaat in mijn huis wonen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Tot je het verkocht hebt betaal je. Hoezo gaat iemand jou koophuis gebruiken?

Antwoorden (1)

Wat de onroerendezaakbelasting betreft: die betaal je zolang je eigenaar bent. Ben je op 01/01 eigenaar, dan betaal je voor een heel jaar. Wanneer je na 1 januari verhuist, heeft dit geen invloed op de OZB. (Meestal verrekent de notaris de eigenarenbelasting tussen de koper en verkoper als je in de loop van het jaar het huis verkoopt maar in jouw geval is geen sprake van verkoop.)

Zo ook rioolheffing: als je op 1 januari eigenaar bent van een pand dat is aangesloten op de gemeentelijke riolering betaal je die voor een heel jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Idem afhaalstoffenheffing: die wordt geheven van de gebruiker van een locatie waarvoor de gemeente verplicht is de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen te verzorgen. Of je daadwerkelijk gebruik maakt van de huisvuilophaaldienst is daarbij niet van belang.

Toegevoegd na 6 minuten:
Laat ik de waterschapslasten niet vergeten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Kortom, deze gemeentelijke belastingen/heffingen lopen gewoon door.
Computoon